tisdag 21 februari 2012

Nästan inte mösstider

Så här blev mössan jag stickade i söndags.
Garnet är inköpt på Mejans Handarbete i Sundbyberg, låg i rea-korgen, som jag av en händelse snokade upp...
Ett nystan och det är någon mohairblandning med pluppar i bomull eller liknande.
Den är lite grön/beige i färgen.
Samma gamla mönster som jag alltid stickar. för att det passar så bra på huvudet.
96 maskor, stickor 5, 2 räta, 2 aviga i 15 cm, sedan börjar ihoptagningarna.
Det är ett dropsmönster som jag inte har numret på, men jag har angivit det i tidigare inlägg.
Den tar bara någon timme att sticka, så även på det viset är den behändig.
Även om det börjar bli lite varmare kan man alltid behöva en mössa. Denna kommer att gå till Hjälpstickan...
Annars håller jag på med en lång halsduk i antingen mohair eller riggad ull. Brandgult är i alla fall garnet.
Förresten, varför säger man orange nuförtiden, när det förr hette brandgult?
Inte jag, men många andra gör det.
Bara en fundering....

Inga kommentarer: