söndag 8 juni 2014

Dop mm

Idag är det tio år sedan min lilla mormor Ingrid dog. Tiden går fort men jag saknar henne fortfarande ibland.
Det har döpts barn idag också. Leonore, Sveriges nyaste prinsessa, döptes idag i Drottningholms slottskyrka. Alltid lika kul att se kläder och hattar...
Det har varit sommarvärme idag, men det har vi knappt märkt av. Och så blommar busken ännu mer idag.


Vi har börjat tapetsera köket och det går så bra. Inget bråk under hela dagen... Med tre fönster på rad är det en del pusslande med mönsterpassning.


Det blir i alla fall jättefint. En gladtapet. Det känns som om vi är på upploppet.


Jag har hunnit blocka min senaste sjal.


Garn: soyagarn melerad i gult mot grönt och lila och lila tvåtrådigt ullgarn. 121 gram varav 50 g soyagarn.
Mönster: lägg upp 9 maskor. 3 räta maskor i var sida, 1 m, 1 mittmaska, 1 m. Öka med ett omslag innanför kantmaskorna varje varv samt runt mittmaskan på varje rätt varv. Räta varv: öka 4 m, aviga varv: öka 2 m. Sticka tills du är nöjd.
Sticka första maskan med dubbelt garn och sticka 2 varv av varje färg.
Kant: dödergöks kant finns på hennes blogg. Mittmaskan ska vara mitten av kantspetsen, sedan får man räkna fram hur man ska sticka. Dödergök har förklarat bra på sin blogg.
Stickor: 4.5 rundsticka 80 cm.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi var på graven idag och planterade lite blommor. / moster

Hugomamma sa...

Vad bra. Jag känner att jag är där alltför sällan, men så är det ju 50 mil dit för mig.
Nästa gång jag är nere ska jag försöka ta mig dit.

Anonym sa...

Tror nog att det räcker lika bra med en tanke. Min pappa skulle fyllt 100 den 26 maj. Och för mig fick tanken räcka den dagen. Vi var långt hemifrån. Kram moster
.