torsdag 24 juli 2014

Semester del 3, Flensburg

I måndags morse packade vi bilen och drog till Tyskland och Flensburg.
Först frukost i Skåne innan vi lämnar landet.


Vårt rum var inte klart när vi kom fram, så vi åt lunch. Schnitzel åts i källarvalv, gott och svalt.


På promenad i staden. Hemma kanske det hänger enstaka par, här var det fullt på varenda ledning.


Många små söta gränder. Gamla hus och mycket blommor. Stockrosor...


Första garnaffären lokaliserad.
Grosse str. i den norra delen.
Här hittade jag fint garn.


Vi vandrar vidare på gågatan och snart dyker nästa garnaffär upp.
Här fanns det väldigt mycket fint men inget som lockade...


Eftersom det var så varmt måste vi svalka oss.


På kvällen på hotellet, skojar vi om att det borde gå en film med Tom Cruise som dubbats till tyska. Det var precis vad vi hittade när vi zappade mellan kanalerna... Varför detta dubbande? Kan inte tyskar läsa????


Nästa dags shoppingtur. Den tredje och för mig sista garnaffären hittade jag på en liten gata, ovanför torget vid kyrkan i slutet av gågatan, från vårt håll. Man gick uppför en liten backe och in till vänster.
Här hittade jag väldigt fina garner.


På samma gata låg även en romproducent där man kunde provsmaka. Det gjordes men inte jag.


Som lite nostalgi fotades jag med brevlåda. En gång postis, alltid postis....


God avslutningsmiddag i värmen. Konstigt nog tar tar inte alla restauranger visakort...


Mina shoppingfynd. Väldigt nöjd!


Den vackra hamnen.





En väldigt trevlig stad trots att den är liten. Det pratas danska i affärer och restauranger om man har svårt för engelska och tyska. Så är det väl i många gränsstäder...

Inga kommentarer: