söndag 2 augusti 2015

Semester del 4

Det har varit väldigt lite bad denna sommar. Bäst att passa på när det bjuds tillfälle.


Som omväxling till sjalstickning har jag påbörjat en Ravello i Holst supersoft i pastelliga färger.


En gång om året åker vi till Gustavsberg. Vi besöker porslinsfabriken, fikar på Systrarna Delselius. Denna gången blev fikat en besvikelse; de hade inget svart te. Jag har redan morrat på instagram, så det besparar jag dig här.
Denna gången åkte vi vidare till Vaxholm. Vi stannade till på Rindö och trodde att vi skulle kunna köpa ost på Ostmakeriet, men det var bara öppet onsdag till söndag och vi var där en måndag.
Men Vaxholm bjöd på sol och god glass.


I tisdags styrde vi mot Dalarna. Vi stannade till i Avesta. Först för att köpa kläder på outleten och sedan lunch hos vännen Maja. Jättegod paj och gott sällskap fick vi his Maja och Per.


Fram mot eftermiddagen kom vi fram till Falun. Fika med Elenor och Håkan på Kopparhatten.


Fikastället ligger vägg i vägg med Dalarnas museum och där pågår en Kissutställning.


Efter en god natt och frukost på hotell besökte vi gruvan.


Och Lugnets skidstadium


En årlig företeelse är Classic car week i Rättvik.
Vi hade sett några bilar tidigare men här var det trafikstockning.


På väg hem stannade vi till i Insjön och Clas Olson. En liten bit därifrån ligger Sätergläntan.
Jag kunde inte stå emot, så ullbroderi fick följa med hem och en bok.


När vädret är så där kan man muntra upp sig med nybakat bröd. Här är det ciabattas.


Att träffa vänner är också trevligt på semestern. Vännen Monitha bjöd mig på Fotografiska museet med lunch i födelsedagspresent, vilket var väldigt trevligt.
Där inne var vi många som flydde regnet men det märktes inte. Det var lugn och mörkt och väldigt avslappnande.


Eftersom det stundar födelsedag och kalas, var pälsmössan tvungen att åka av. Denise och jag kom överens om att mina nyvunna lockar ska få komma fram. Lockarna kom fram i våras, så efter ca 50 år med spikrakt hår, har jag numera ganska lockigt hår. Kanske klimakteriekrull så småningom, men just nu bara lockigt. Obs! Här har plattången fått jobba...


Prideveckan pågick och maken och jag köpte med oss bakelse hem efter vår lunch i stan efter klipperiet. Lunchen var räkor med rosé på Grodan. Väldigt gott.


När vi äter upp det nybakade brödet, kan man baka nytt som fått jäsa över natten. Här med havssalt.


Nu räknar jag timmarna tills måndag då jag fyller femtio, 50, år. Då ska vi dricka rosa bubbel och äta tidigt middag på Djurgården i förhoppningsvis behaglig värme för utesittande. Party blir det nästa lördag. Tjoho!

1 kommentar:

myminis sa...

GRATTIS på din födelsedag. Kram T