lördag 31 mars 2012

Vart tog våren vägen?

I morse när jag vaknade var det vitt ute.
Inte vitt av vitsippor i slänten utan av snö...
Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att jag inte gillar vitt i slänten den sista mars.
Då vill jag hellre ha vitt av vitsippor, även om det inte växer en enda liten vitsippa där.
Snöandet höll i sig hela förmiddagen och det la sig. Inte på vägen, men på gräsmattor och liknande.
Men trots snöandet fick jag med min käre make på en liten tur till grannkommunen, Haninge.
Vi åkte till Tyggrottan på Gamla Nynäsvägen i Haninge.
En ganska stor lagerbyggnad, mer eller mindre, med en hel massa tygrullar.
Målet för dagens tur var inköp av köksgardiner i glada färger, som kappa.
Det här tyget fastnade både maken och jag för, så det fick det bli.
Färgerna är lite bleka på bilden, men så underbara i verkligheten.
En verklig färgklick kommer det att bli.
Det känns som om det behövs, för hemma hos oss är det så blekt och färglöst....NOT!
Jag älskar färg och maken brukar hålla med mig.
Jag köpte några meter veckband, som jag aldrig testat förut. Jag ville haft öljetter, men var osäker på hur många tills jag hade sytt kappan. Mannen i affären rekommenderade då detta bandet som gör att kappan veckar sig som om man hade öljetter.
Kanske kan jag sätta mig och sy i veckan som kommer.
Det fanns några förskrämda garnnystan i affären också men inget som fångade mitt intresse.
Kanske är jag sjuk, eller så var det makens stränga blick som fick mig att avstå. Men troligtvis det första alternativet.

2 kommentarer:

maja sa...

Våren är tydligen i Paris har jag hört. Härlig tygaffär det där.

Hugomamma sa...

Ja, fast lite dyrare än jag är van vid. Eller den kanske har normala priser.... Men jämfört med tygriket så är allt dyrt. Men jag är grymt nöjd med tyget.
Vill gärna åka till Paris men det funkar inte judt nu... Hoppas våren kommer tillbaka snart!