fredag 11 januari 2013

En iaktagelse




När jag var liten, eller i varje fall yngre, på 60 och 70-talet, var det fest när man fick äta grillade revbensspjäll.
Man kunde köpa den varma eller fesljumma dränkta i Piffi allkrydda.
Det finns revbensspjäll nu också, både fesljumma dränkta i Piffi allkrydda och sådana som ovan.
Jag tror att vi hittills har hittat åtminstone 3 olika märken av produkten: revbensspjäll, preparerade- bara in i ugnen.
Det som var gott på 60 och 70-talet, har inte jag tyckt vara gott vid senare tidpunkt. Men de här revbensspjällen är goda.
Troligtvis gillade jag den gamla tidens spjäll, för att det var något annat än den vanliga maten och att det var "färdigmat". Man var inte bortskämd med sådant och var således glad för det mesta ovanliga.
Tro inte att jag förringar dåtidens mat, det gör jag inte. Men nu är jag äldre, har smakat så mycket annat och kan jämföra.
Vi ska i alla fall äta nutidens spjäll med klyftpotatis. Och dricka vin, det gjorde jag inte heller när jag var liten. Faktiskt inte förrän jag var 30.... Men det är en annan historia.
Ha en trevlig afton!




Inga kommentarer: