tisdag 4 maj 2010

Kniven mot strupen

Idag har vi varit på studiebesök med jobbet samt haft trivseldag.
Lunchen skulle intagas på Catelin i Gamla stan. Det första vi ser när vi kommer dit är ALEXANDER som håller på att spela in "Kniven mot strupen". Vi tänkte först vända i dörren, för detta är tydligen innan han får bestämma och rätta till alla fel.
Och det fanns mycket övrigt att önska, även om servicen var trevlig. Istället för pannbiffar var det hockeypuckar, köttbullarna var lika hårda. Inga tomater eller gurkskivor så långt ögat nådde, men väl burkmajs, burkananas...
Så kanske att man är med på nåt hörn, för de sprang med kameror överallt...Men det är inget jag önskar.
När vi hade ätit våra hockeypuckar mm gick vi rakt upp till Slottet. Det var fortfarande vaktavlösning och lite sol tittade fram vilket gjorde vår väntan på den guidade visningen lite trevligare.
Här är en stackare som försökte hålla ordning på alla turister som gick överallt.

Vi såg Bernadotte-våningen med guide, vilket är väldigt trevligt för då får man veta mer än det som står på alla vita skyltar. Sen gick vi själva genom Festvåningen och Gästvåningen.
Efter det var alla fikasugna och drog vårt strå till stacken när vi fikade på Grillska Huset som tillhör Stockholms Stadsmission.
Jag kanske inte skulle avslöja att de har en takterrass där man kan fika...Men där satt vi tills det blev blåsvarta moln.
Men jag hann få i mig en Yoghurtdröm med hallon. Mums!!!
Tack Maria för en trevlig dag!
På vägen hem tog jag vägen förbi de garnaffärer som finns i Gamla stan, på Östra långgatan.
När jag kliver in i den första ser jag ett bekant ansikte. En kund som jag hade när jag jobbade i Olssons Garn i Göteborg i början av 80-talet, står nu inne i denna garnaffär. Jag berättade att jag kände igen henne och vi skrattade gott åt det hela...
Jag vandrade vidare till nästa affär, men hittar inget som kräver uppmärksamheten där.
När jag kommer till Marias Garn på Mariatorget vet jag att jag vill ha alpacka, så det får det bli.
Lavendelfärgad alpacka och två udda nystan i samma kvalitet.
Jag har inte testat Delighten, så två sådana nystan får också följa med hem....
Jag har en sån tur, att när jag väntar på det försenade tåget, kommer Muminmamman förbi och jag får sällskap.
Jag är helt slut efter dagens strapatser, så jag ska lägga mig i soffan...

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilka fina garner. Själv ska jag sticka färdigt en pippi tröja i kväll innan jag får börja på något nytt./Ann-sofie

Hugomamma sa...

Jag beundrar dig för din ståndaktighet.
Vad ska du sticka sen?