torsdag 24 juni 2010

Här är Hulken!

Idag är första dagen på resten av min semester.
Maken segade sig upp till arbetet, segare än vanligt, då han var ute med kollegor igår kväll. Fördelen med det är att de är lika sega alla tre.

Sonen och jag åt frukost ute i solen, lagom tidigt kl. 9. Efter att ha hängt upp tvätten satte vi fart mot Nynäshamn.
Vi tog vägen över Tumba och Sorunda på ditvägen.
Vid Frölunda, ja det finns ett sådant även här så jag känner mig hemma, fanns en skylt om Garnbod. Men den vara bara öppen fredag 13-18 och lördag 11-15, så det var ingen idé att stanna idag. Men kanske kan jag komma dit en annan dag.
I Ösmo, där vägarna går ihop, stannade vi till vid Plantshopen och köpte en grodfontän, eller rättare sagt en vattenpump, som sprutar vatten genom en groda. Nu ska jag bara leta upp vilken spann eller annat jag ska ha det i.
Vidare ner till Nynäshamn.
Vi började med att fika nere i hamnen. Sonen med lösglass och jag med två kulor med glass.Italiensk choklad och passionssorbet. Mums! Jag äter inte så mycket glass längre, så detta var jättegott.
Det var varmt också....
Här ligger Hulken, om någon har undrat. I hamnen i Nynäshamn. Jag vet inte vad den har för uppgift, men nu låg den bara där, vid kaj.
Lite längre ut låg två små fiskebåtar. Kanske är det de som fiskat räkorna vi köpte med oss från fiskaffären...Men knappast laxfiléerna, för de var norska. Vi hade förberett inköpen av fisk och räkor med att ta med kylklampar och väska, för det är en bra bit hem.
Det finns även en del hantverksaffärer i hamnen, så denna härva med tvåtrådigt melerat uppgarn fick följa med efter att 65 kronor hade bytt ägare.
Nu ska vi bara ta det lugnt och sitta i solen och läsa och sticka.
Kanske kan ta ett glas kallt vitt vin senare.

1 kommentar:

Muminmamman sa...

Ha en skön semester o glad midsommar!