söndag 7 november 2010

En dag som gjord för syfestival

Idag är det en sådan där skön söndag, solen skiner, man har två morgontidningar att läsa, maken och sonen sover längre än jag...
Jag hann se ett program jag spelat in, innan Nyhetsmorgon ens började. Sen såg jag det programmet tills sonen vaknade strax innan nio. Maken väcktes strax efter nio.
Till frukost gjordes smoothie på jordgubbar, banan och filmjölk. Sonen och jag festade på det, maken smakade bara lite...
När klockan började närma sig tolv-snåret gjorde jag mig iordning och cyklade till stationen.
Älvsjömässan ligger bara sex minuter med pendeltåg från Huddinge, varför det inte är jobbigt att ta sig dit.
Idag var mässan i den nyaste delen, så man fick gå ett antal hundra meter inne i mässan innan man var framme vid rätt hall.
Det var lagom mycket folk, så man kunde lätt se vad som fanns till salu.
Det fanns en hel del att titta på, men jag gick nästan en hel timme innan jag kom loss med shoppandet.
Vanligtvis går jag med någon väninna, som t ex Muminmamman eller T. Muminmamman gick igår och T är i Amerikat.
När jag går med någon av dessa, så har de en viss påverkan på mitt shoppande. T brukar alltid säga att jag bara måste ha ett garn, för det passar mig så fint eller liknande. Då går det åt en massa pengar, bara jag kommer dit.
Men till slut lyckades jag alltså öppna plånboken.
Britts garn hade plockat ihop garn och mönster till vantar med halva fingrar i grått, svart och ljung.
Sen hittade jag ett Colinette-garn i turkos och en sjalnål i silvertråd med hjärtan från Karma. Fame trend i lila, ett grönt ullgarn, jämte det turkosa garnet, som även har sjögräs i. Jättelent. Två härvor merinoull och en stor härva ullgarn. Just det; ett par stickor storlek tre, jättekorta. Sitter i den gröna härvan...
Så här efteråt, känns det kul att ha varit där.
 Men vad ska jag nu sticka på? Jag tänkte ju från början sticka från stickboken med håltröjan...Det kanske inte blir så nu....

4 kommentarer:

Anette sa...

Vilken härlig dag du haft!
Tänk att bo så nära. Fast även om jag hade haft lika nära hade jag nog inte gått dit eftersom det är så bökigt med rullstol. Jag tycker att jag är i vägen och om jag inte tränger mej fram ser jag ju inte. Men det skulle vara som himmelriket att tillbringa en dag där.

Hugomamma sa...

Varför tveka? Det var åtminstone 10 rullstolar som jag såg och jag var bara där i två timmar. Allting går...

maja sa...

Vad fynd du gjorde, men visst kan man handla hur mycket som helst när man ser allt, sedan efteråt kan man fundera , vad skulle jag göra med det här garnet? ;)

Hugomamma sa...

Det funderar jag alltid på när jag handlat...Men det stoppar mig inte.
Du får komma med nästa gång, om det passar.