söndag 20 mars 2011

Babbel, bubbel och prassel

Igår förmiddag kom jag till Pellis strax efter 10. Ombyte till myskläder och så börjar min födelsedagspresent, en heldag med Pellis och några hemliga saker.
Först blir det bubbel med tryffel och mörk choklad. Med detta följer babbel, som det lätt blir när bubblorna gör sitt.
Vi ligger i var sin soffa och fåtölj och försöker att uppdatera varandra vad som hänt sedan vi senast såg, när detta nu var.
Efter tag tycker Pellis att det är dags att ta sig ut i det fina vädret för en promenad. Kanske kunde gå till Edsbacka slott, där man visst kunde fika i solen. Med lånade solglasögon på näsan, går vi iväg.
Det tar inte så lång tid att ta oss dit vi ska, eller dit jag trodde att vi skulle, Edsbacka slott.
När vi kommer i höjd med Edsbacka wärdshus, säger Pellis att vi inte alls ska till något café för fika, men väl äta smörgåsbord på värdshuset. Jag har aldrig varit där, så det ska bli spännande.
Vi sitter vid fönstervägg med utsikt över parken. Maten är god och det finns mycket att välja på.
Det är ett gissel med smörgåsbord, om de är bra; det finns alldeles för mycket att äta och det är svårt att välja.
Vi börjar med sill och lax och kallt och sen vidare till varmt med Jansson och kött och potatis och sås.
Till sist kommer vi till efterrättsbordet. Det går absolut inte av för hackor.
Det är nu man märker att det finns ett slut i magen, när man nästan kommit upp till kanten för vad man förmår. Nästa lilla sak man stoppar i sig, kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Men ändå är det så svårt att låta bli.
Till slut enas vi om att vi kommer att spricka, om vi sitter kvar, så vi reser oss.
Att sen gå tillbaka var en ansträngning utom dess like. Vi kunde knappt lyfta fötterna och att prata var det inte tal om. Knäpptysta gav vi oss hän uppgiften att ta sig hemåt. Sakta.
Hemma igen byter vi om till myskläder igen och då äntligen kan magen få plats igen.
Det är det som är så skönt med Pellis, man kan liksom vara sig själv med henne. Så vi lägger oss i samma soffa/fåtölj som innan och sover på maten ett tag. Eller ett ganska långt tag.
Sen blir vi relativt pigga och ska då börja andra delen av dagen; spa-delen.
Först skulle fötterna bli lena och fina med fotbad och mjukhetskräm på och sen drar en plastpåse över foten för att allt ska verka.
När sen fötterna är klara så är det dags för ansiktsmask, som ska sitta på ett tag. Då kan vi fortsätta att prata och prata.
Alla produkterna vi använde är Aloe vera-produkter som hon börjat sälja. Skeptisk som jag som vanligt är, måste jag ändå till sist medge att allt varit underbart skönt och kanske värt en chans till.
Senare på kvällen, när vi ser på TV känns det nästan som om det vore ett litet hål i magen som behövdes fyllas, så lite ost fick det bli då. Alltid lika gott och så var det osten vi inte orkade med på smörgåsbordet tidigare på dagen. Så nu har vi inte missat något. Känns ju skönt!
Idag har jag tagit mig hem till resten av familjen, som klarat sig ypperligt utan mig. Det känns skönt att man kan få göra egna saker utan att resten blir lidande av det. Jag är en mycket gladare mamma då.

2 kommentarer:

maja sa...

Vilken mysdag du har haft :)

Hugomamma sa...

Japp, den bästa man kan önska sig.