lördag 31 oktober 2009

Utomlands och tillbaks...

I torsdagskväll äntrade vi Silja Galaxy, sonen, maken och jag.
Vi fick en fin hytt på entreplan, bara ett stenkast från utgången. Inget släpande av väskor med andra ord.
Efter ombyte och uppfräschning var det reserverat bord i Grill house med underbar god och lagom röd oxfilé med vitlökssmör och grönsaker. Ett gott rödvin till var inte heller fel. Både sonen och maken var nöjda med sina matval.
Lite flanerande i taxfreee-butikerna med några få inköp innan vi hamnade i baren, som av en händelse.
Jag hade lovat mig själv att tillåta några drinkar, men inte att äta potatis. Ett klokt val, enligt mig själv.
Här en white lady med riktig sockerkant, precis som det ska vara. Maken tog nåt grönt och sonen en cola...
Det var fullt ös på de två orkestrarna som spelade, men inte gick det att locka maken till dans för det. Jag vet inte hur jag ska lura ut honom på ett dansgolv.
Inte ens när hans gamla skolkompis kom på scen, ville han dansa. Men det var så många andra som gjorde, så vi saknades nog inte.
Nästa morgon började finfint med frukost i samma restaurang som middagen, där vi serverades ett glas mousserande vin, bara så där på morgonen. Synd att tacka nej till, enligt både mig och maken. Sen hittade vi en massa godsaker, som löjrom i stora lass med gräddfil och rödlök, goda korvar och skinkor och ägg och lax och...Oj vad hungrig jag blir igen...
Bäst vi satt och åt, åkte vi förbi världens nu största kryssningsfartyg som precis lämnat varvet i Åbo för att trafikera Karibien. Det kanske jag skulle kunna få med mig maken på...Bara 6 år till 50...Oj, vad gammalt det lät...
Annars gick dagen lagom sakta. Vi hann sova middag, äta lite lunch och prova fler drinkar i baren. Nu kanske det ska tilläggas att man blir inte berusad på deras drinkar, bara kissnödig. Max 3 cl sprit och sen en himla massa is och slödricka...Men gott är det!
Inte hade jag med mig varken bok eller stickning heller. Lite abstinens hade jag, men det gick över.
Jag köpte ett halsband på båten, men ingenting i övrigt. Några flaskor fick följa med hem, men eftersom det knappt går åt hos oss, om det inte är fest, så blev det inte så många...
Idag är det slödag, men vi var duktiga i morse och gick ut vid 8-tiden, så vi hann hem till Doktor Mugg som börjar 8:40. Sonen tycker att vi är väldigt pinsamma när vi måste se detta program. Han förstår inte att det är roligt för vuxna, men att barn mest ser det. Men kolla ett avsnitt och se tjusningen. Munrörelser som inte stämmer med ljudet och syftningar som är till vuxna. Vi gillar detta i alla fall, kanske bara för att sonen inte gillar att vi gillar det...Vi har fått svära att inte berätta för hans kompisar, men ibland glömmer man saker....

1 kommentar:

maja sa...

välkommen hem igen. Nog är det skönt att komma iväg ibland, men lika skönt att komma hem igen, till stickning och böcker :)