fredag 25 december 2009

God fortsättning

Så har man då överlevt ännu en julafton utan att det blev släktbråk eller annat otrevligt.
Faktum är att det var osedvanligt trevligt, denna julafton, tycker jag.
Mina föräldrar har flyttat typ 60 mil och kommit närmare oss, bor numera bara 6 mil norr om Huddinge. Detta i sig är en stor förändring, på både gott och ont. Det är lite svårt att finna formen för umgänge när man plötsligt bor så nära efter 14 år på långt håll...
Men bara detta att vi slipper att åka drygt 100 mil under en julhelg med ofta dåligt väglag och stress är skönt. Och de jular då vi varit hemma och haft besök, där är besöket avkortat från 4-5 dagar till 1,5 dag.
Det betyder mer tid till vila och stillhet och att kunna njuta av ledigheten på ett helt nytt sätt.
Så idag har vi bara sett på TV, det vi missat, och så har jag stickat mössor på löpande band.
En gjorde jag helt klar igår, men sen har det tillkommit två till...Och fler är det på gång. Det går så fort och jag gillar verkligen mönstret för mössan sitter bra och är lagom stor.
Kanske ska ha en tävling om hur många jag hinner sticka dessa juldagar... Gissa på!

Min mor har gått kurs i glaskonst eller liknande. Hon hade gjort jättefina glasfat mm och jag sa på skämt att då vet man vad man kommer att få i julklapp.
Och inte visste jag hur rätt jag skulle få...men ändå fel.
Detta fina halsband har hon gjort och eftersom hon vet att jag är manisk med halsband som ska matcha kläderna, så fixade hon detta. Hon vet precis vad jag vill ha och jag är så glad för det!
Sen att ingen annan har likadant, är bara det en fin present.

Snöandet fortsätter och inte ens till brevlåda kommer jag att gå idag, det kommer ändå ingen tidning.
Sonen tog vännen och gick ut till pulkabacken efter matpåfyllning och väntas inte hem den närmaste kvarten...Mera TV och stickning står på programmet....

2 kommentarer:

maja sa...

god fortsättning på dig. Visst är det trevligt med personliga julklappar, verkligen ett fint halsband.Jag skulle nog inte kunna vara med på tävlingen du föerslog, allt mitt handarbete ligger nere just nu, jag är bara i planeringsstadiet.

Monica Hansen sa...

Fina mössor! Hur många maskor lägger du upp och garn och stickstorlek?