tisdag 16 mars 2010

Det är så tyst

Sonen ringer och säger att det är strömavbrott hemma i huset.
Ska du gå ut? frågar jag då.
Nej, svarar sonen. Jag orkar inte...
Jag packar ihop på jobbet och säger att jag ska hem och kolla vad en son gör när det inte finns nån el i huset.
Han kanske läser en bok, försöker en kollega säga...
I mina drömmar, svarar jag.
Det är inte så lätt för datorgenerationen att hitta på saker som fungerar när det inte finns nån el.
Inte använda dator, TV eller tv-spel. Vad gör man?!
Jag såg fram emot att komma hem, lägga mig i soffan och läsa en bok eller sticka på nån stickning. Om man är hemma vid 15.30-tiden så är det fortfarande ljust några timmar och solen har värmt upp huset under den soliga dagen, så det är inte heller nån fara på taket.
Jag planerade att vi skulle åka och köpa pizza om det höll i sig hela dagen.
När jag kommer hem är det alldeles tyst. Inte tyst som det är om inte TVn var på utan tyst, som det är när inte alla fläktar, maskiner och övrig elektrisk utrustning är i gång.
Nu kom strömmen tillbaka 16.15 och det tysta huset började så smått att låta igen.
Sonen skrek: Ja, äntligen...! och satte på TV-spelet och chattade med en kompis.
Och jag gav upp och satte på TVn och kollade de där programmen jag brukar koppla av till...
Men nästa gång....

Inga kommentarer: