söndag 19 september 2010

Svårt val

Idag är det val till riksdag, landsting och kommun. Det finns en massa olika partier att rösta på och jag tycker att man ska rösta. Det är både en rättighet och en skyldighet.
Men det finns fler svåra val och det ställdes vi inför idag.
Vit eller kromad handdukstork? Och vilken storlek ska det vara...? Ska vi köpa ett nytt element i tvättstugan eller räcker det med det som sitter där nu?
En massa svåra val, som vi inte tog idag utan ska söka mer information om.
Igår satt jag i soffan och väntade på "Här är ditt liv". Vi hade funderingar om att det i alla fall inte skulle vara en politiker, för vem de än hade valt, så hade det varit fel.
Men då ser jag att det är min syssling, Mats Wilander.
Nu ska ingen tro att jag känner honom, för det gör jag inte. Men min kära morfar började släktforska när han gick i pension. Hans syster var gift Wilander, så det var väl ingen större överraskning att Mats fanns där i utkanten. Glad och stolt berättade morfar för min kära mor att "vi är släkt med Mats Wilander". Min moder som är otroooligt ointresserad av sport, visste i alla fall att det hade med sport att göra, så hon svarade "I vilket lag spelar han?" 
Men nu så är jag i alla fall klar med det slätstickade partiet på sjalen och ska alltså påbörja bladkanten, när jag sen sätter mig framför TVn och kollar in valvakan.
Men sen kan jag erkänna att jag är glad att valet är över, för det är så otroligt tråkigt med politik.

4 kommentarer:

maja sa...

där ser man släkten är värst brukar man säga, Jag är också släkt med en fd idrottsman, Juha Mieto, men idag är det knappt någon som vet vem han var.

Anonym sa...

Hallå,
Mats W är din Morfars systers brors barnbarn. Tror han kommer längre ner på släktskalan än syssling, tyvärr! Men visst är det väl kul att ha en kändis i släkten! Kram från moster och morbror.

Anonym sa...

Nej fel blev det i alla fall: Morfars systers MANs brors barnbarn. Så ska det vara. Barnen i detta hus brukade köra den ramsan ibland, fast de sa Farfar i början förstås. Kram igen

Hugomamma sa...

Jag vet, typ pyssling eller brylling. ;-)