söndag 26 juli 2009

Efter regn kommer solsken

I morse vaknade jag vid 6-tiden och hörde att det regnade. Kollade ut och såg att det var inget ösregn utan ett stilla sommarregn. Måste alltså inte slita in sonen som sov gott på balkongen.
Och som Rolandz säger: Efter regn kommer solsken! (uttalas på värmländska!)

Min ömma moder ville ha sällskap till stan och se på en utställning på Judiska museet om Hanna och Georg Pauli.

Hon hade försökt att se utställningen en gång tidigare men den dagen hade det varit stängt. Ett nytt försök gjordes idag och vi träffades vid 11-snåret vid Karlberg. Mitt tåg kom lite efter hennes och då hon väntade på mig i ca 10 minuter blev hon sugen på kaffe och kanelbulle, som Pressbyrån av en händelse sålde...
Eftersom hon varit där tidigare trodde jag att hon hade koll på öppettiden och hade då inte tänkt på att dubbelkolla den.
När vi då kom fram några minuter efter 11 och rycker i dörren är den låst. Jag kollar vilka tider det är öppet och såg att det är kl. 12 som de öppnar.
-Jaja, men det är rätt dag i dag, säger modern optimistiskt...
-Men kollade du inte tiden, frågar den trötta dotter, jag...?
Vi går framåt Odenplan för att bestämma vad vi ska göra i 50 minuter. Köpa en kaffe och en flaska vatten och sätta oss i en park, var mitt förslag.
- De hade räkmackor på ett fik som vi gick förbi alldeles nyss, sa modern.
Så vi gick tillbaka och fikade. Väldigt trevligt att sitta ute under en parasoll och ta en kopp te och känna doften av räkmacka från hennes tallrik.

Hemma igen påbörjades förberedelserna för semesterresan.
Vad ska vi ha med på vägen? Tunnbrödrullar med nåt gott och en ostsallad till mig med skinka...
Vilka stickningar ska med och böcker????

Inga kommentarer: