söndag 18 oktober 2009

Hösten- gryttid

Idag kom mormor och morfar för att hjälpa sonen att bygga upp sin elektriska tågbana. Ja, morfar byggde inget, men mormor.
Konstigt nog sken solen och vi tog en promenad. Det var kallt så fort solen försvann, annars var det drägligt.
Jag hade bestämt att vi skulle ha gryta, för det gillar jag med hösten, man kan äta gryta.
Boeuf bourguignon var det tänkt att det skulle bli, med sidfläsk och champinjoner och allt.
Men det ska koka i två timmar. Hur hungrig hinner man inte bli på två timmar med en doft av vin och lök och....? JÄTTEHUNGRIG!
Under tiden maten puttrar på spisen stickar jag på morsans halsduk som hon köpt garn till optimistiskt tänkt att hon skulle sticka den själv.
Av en händelse hade hon gett alla stickor till mig när hon flyttade så jag hämtade stickor och satte igång.
När jag skalade potatis eller rörde i grytan stickade hon, så snart var den drygt 1,5 meter lång och kunde maskas av.
Det hade bara gått åt 1,5 nystan blått pälsgarn, så hon tog med stickorna hem för att sticka en halsduk till, till väninnan...Undrar om den blir klar eller om jag ska fixa det nästa gång vi kommer dit????
Vad konstigt det känns att de bara kommer över dagen och sen åker hem. Det är snart ett år sen de flyttade 60 mil, för att komma närmare oss, men vi vänjer oss nog snart, allihopa...

Nu ska jag ner till soffan och stickningen. Jag säger inte vad det är för stickning, hemligt projekt...

Inga kommentarer: