lördag 21 maj 2011

Visst gör det ont när knoppar brister

Nu när jag har varit i Göteborg två gånger den senaste tiden, har jag sett att rhododendronen nästan blommat över där. Här har de inte ens börjat...Förutom denna lilla knopp, som försöker sig på att brista ut i vacker lila blomma...Och snart kommer väl de andra efter.
Hur ska det se ut när sonen fyller halvår, den elfte juni? Då brukar vi sätta honom framför busken och den är full med blommer...Men kanske inte i år..Det får gå ändå.
Busken är stor och helt underbar när den blommar för fullt...Mindre kul är det att plocka alla vissna blommor efteråt...Men det är då, det. Nu ska jag njuta av blommorna som kommer.
Jag har stickat lite i lin. Stickor 9 med lin från Kasthalls mattväveri, som inköptes för ett antal år sedan och står på kon. Fin turkos färg. Jag virkade några varv runt, så att varvsavlsutningarna blev lite snyggare. Kanske inte den största sjalen, men blir bra i sommar. Den är ganska elastisk, så jag ska testa med att blocka den lite större. Men jag tänkte att det var bäst att visa att jag tillverkar saker fortfarande...
Jag har också börjat att virka en sjal i samma lingarn, med virknål nr. 9, som en Tony Irving-sjal.
I morse vaknade jag vid sju-tiden, gick ner och satte mig i uterummet och läste klart min deckare, Tusenskönor. De resterande 170 sidorna var klara direkt efter frukost.
Vad ska jag läsa nu? Ska fundera på det tills i morgon. Ikväll ska vi till J och ha det trevligt, trots att det är i Upplands Väsby...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför plockar du bort fröställningarna på busken? Är det för att det ser skräpigt ut eller? För det behövs inte, de blommar lika bra ändå undrar "moster"

Hugomamma sa...

Dels för att det var någon som sa att det kommer fler blommor om man tar bort de gamla vissna. Och sen så blir busken så fin utan de bruna fula ställningarna...Men det rä skönt att veta, om jag inte skulle orka plocka, att det kommer i alla fall...Tack för det!

Anonym sa...

Jag tror i stället att du kan skada knoppanlaget, som kommer ganska tidigt. Tänk på alla parker med sådana buskar, inte går någon runt där och plockar rent. Men visst blir busken snyggare (kanske).
Moster