måndag 4 juli 2011

Min garnfångst i Jönköping

När vi åkte ner till svärmor i midsomras, så stannade maken, nästan av sig själv, vid Lerdalaboden i Ekhagsrondellen i Jönköping.
Då sa jag att jag skulle visa senare vad jag hade köpt. Nu är det senare.
20 st nystan 8/4-bomullsgarn fick följa med på en liten rundtur och till slut hamna i garnlagret i Huddinge.
Jag tror att jag ska virka ännu en väska av afrikanska blommor. Denna gången är det ljusblått som får vara grundfärgen.
När jag var i garnaffären i Farsta igår, frågade hon där vad jag behövde.
Jag svarade då att jag behöver inget garn. Jag har massor av garn.
-Jaha, som en pensionsförsäkring, frågade hon...Om du har det knapert då, kan du tillverka något, sälja och få in lite stålar.
-Nej, snarare är det så att jag har garn, så att jag kan uppleva pensioneringen...Avstressande med att virka och sticka.
Men frågan är väl kanske hur avstressande kan det bli? Finns det någon maxmängd, när inte garnet är avstressande längre, utan kanske mer stressande, för att man har så mycket garn?
Kan man ha för mycket garn?

4 kommentarer:

Muminmamman sa...

Om du känner dig stressad över det senaste bomullsgarnet kan jag hjälpa dig ;) Om Danmarksfärjan kommer till Göteborg kl 15.15 - tror du man hinner till Lerdalaboden innan kl 18?

Elenor sa...

Hallå! Jag har köpt garn! Nu ska jag köpa en virknål oxå!

Hugomamma sa...

Halta Lotta; Jag körde när jag bodde där till Jkp på ca en timme och fyrtio minuter och vägen har blivit bättre, klart du hinner.
Elenor; ska det bli en sjal nu?
Vad har du köpt för garn?

Elenor sa...

Regnbågsgarn som görs här i Falun, jättefint garn! Stickade mycket förr(!) när tjejerna var små, koftor och byxor och sånt till dom. Nu tänkte jag mej små väskor eller nåt!