onsdag 6 maj 2009

En till tågänka

Jag har ju börjat på en ny avdelning, där jag inte känner alla än.
Men idag har jag funnit en själsfrände, A-K.
Hon berättade att hon skulle åka på en resa med tåg först till Göteborg, ta färjan till Fredrikshamn och sen vidare med tåg.
-Ska du till Skagen? frågade jag.
-Nej, det är en tågsällskapsresa...Sen förklarade hon och ju mer hon berättade ju mer kände jag igen. Det kunde vara mitt liv, tänkte jag.
Hennes man är tågtokig, medlem i Svenska tågföreningen och i Stockholms spårvagnssällskap.
Resan de skulle göra, var en resa för tågentusiaster där de skulle stanna till vid olika tågrelaterade ställen, som lokstallar, knutpunkter mm i Danmark.
Det är nästan som när vi planerar vår semester, där vi, som av en händelse, alltid kommer i närheten av en smalspårig järnväg, ett tunnelbygge eller annat tågrelaterat.
Vi kände plötsligt en samhörighet som inte funnits där tidigare, då vi inte visste om att vi båda två var drabbade av samma sak; TÅG.
Än så länge vill inte maken att vi ska åka på sådana sällskapsresor, men det kanske kommer. Bäst att tala tyst om det....

Igår fick jag i alla fall klart den första av mina värmare. Den blir säkert snyggare när man pressat på den lite. Garnet är underbart att sticka i, Cottonwool.


Idag ska det skänkas mer kläder, så det bär snart iväg till Pingstkyrkans second hand igen.

2 kommentarer:

Elenor sa...

Hej Hugomamma1 Kommer du ihåg lilla mej? Elenor, jag bodde i gbg ett litet tag, hösten-88 tror jag. Hittade dej via tips från Bibbi, hon hittade mej på facebook! Internet är ju fantastiskt ibland! Roligt att läsa om dej! Kramkram!

Monica Hansen sa...

Men visst är det skönt med en gubbe som har ett intresse åtminstone? *skrattar*