lördag 4 juni 2011

Från djupaste lycka till mörkaste förnedring

När vi åker Finlandsbåt, brukar vi ta à al carte och bli serverade vid bordet. Vi tycker att det är värt det, även om det är lite dyrare. Men det är i gengäld tystare och inte så stressigt, som buffén.
Här är en Seafoodsalad med vaktelägg. Väldigt gott...Silja line har New York-tema på alla mat i restaurangen.
Efter det blev det stekt tonfisk med sötpotatis-pommes och goda tillbehör. Underbart gott, med ett gott vitt vin till...Till dessert tog jag efterrättsbordet, vilket resulterade i övermäktig proppmätthet, då ögat vill ha mer än vad som får plats i magen...
På hemresan var det lammlägg med parmesanpotatismos och ett gott rött vin, däremot ingen förrätt, då vi kom ihåg gårdagens frossa i mat...
Men även i land kan man få tag på fina saker, t ex på Fazer caféet i Forum-gallerian.
En choklad-och aprikosbakelse, bara för att fylla på energibeståndet, så vi orkade ta oss tillbaka till båten.
I väntan på att båten sedan skulle gå tillbaka till hemlandet, satt maken och jag på soldäck och drack cider och öl. Sonen ville vila i hytten....
Solen sken hela dagen och fast det blåste stundtals ganska mycket, så var det överhuvudtaget en mycket fin dag i land.
Ibland tycker man att tiden står stilla och att man hinner hur mycket som helst, men igår sprang tiden iväg, men vi hann dock åka våra spårvagnar och två hållplatser med tunnelbanan. Sonen och maken var nöjda...
Jag var ju nöjd, för att jag hittat en garnaffär i saluhallen på Hakaniemitori, Hagnästorget, på andra våningen...Vihreä Vyyhti Oy, där jag köpte detta garnet...
Ett handspunnet ullgarn i Hugomamma-färger, trots att det inte var grönt...
Men sedan kom DEN STORA FÖRNEDRINGEN.
Fd väninnan Muminmamman, bad mig, ok bad mig (men egentligen var det ett tvång...) att jag skulle inhandla två T-shirtar, till henne och stackars sonen, där den fullständiga förnedringstexten var Finland VM-mästare i ishockey.
Tänk er, att jag som svensk, var tvungen att fråga runt i halva staden efter dessa hemska tingestar.
Till slut hittade vi mammastorlek på Stockmanns och barnstorlek i en annan affär. Inte vita, som önskemålet var, den som var vit var inte fin...om man nu kan snacka om finhet i samband med detta tryck som var på...
Jag tror då att det står rätt, eller kanske står det att Finland av misstag blev VM-mästare...Vad vet jag, kan knappt någon finska....

2 kommentarer:

maja sa...

Snygga tröjor, synd du inte visste att jag också ville ha en så´n. Kunde varit roligt att gå här hemma och harkla lite ironiskt åt min svenske man :)

Muminmamman sa...

vackert! tackar!