tisdag 28 juli 2009

Mitt Sverige- Sveriges mitt

Underbart med hotellfrukost. Hittade lite som jag kunde äta, men det var gott. Filmjölk med keso och linfrö, äggröra och prinskorv...jag var proppmätt.
Åkte på en "liten" utflykt till Östersund, bara 18 mil bort. Bra väg, men det tog 2 timmar...Ösregn när vi kom fram men den första affären jag såg var en garnaffär...Bådar gott, tänkte jag. Men så kul var den inte...tyvärr.

Hittade däremot en hobbyaffär som hade dockskåpssaker, där jag köpte 2 mattor. Även en återförsäljare av Panduro var lite intressant med sin rea på rea, men inget följde med hem...
Fikade på nåt café som jag tror hette Törnells...
Vi såg dessutom både Östersund Centralstation och Östersund väster. Tågstationer, om nån undrar.
Det var förberedelser för Yran, som nog börjar på fredag..
Jag hade två väninnor som bodde här på 80-talet, men jag kom aldrig hit. Nu har jag varit här...!
På hemvägen stannades det i Brunflo och kollade stationen och ett stängt järnvägsmuseum.
Vi stannade även vid en fin rastplats nära en å eller älv, eller vad det kan kalls här uppe. Vatten som strömmade i alla fall. Där åt båda manliga familjemedlemmarna glass, men inte jag.
I Torpshammar fanns en skylt "Sveriges mitt". Inget avstånd angivet så då borde det vara runt hörnet...

I norrland är runt hörnet ca 18 km långt...Upp för en mindre och mindre väg tills vi nådde toppen. Väl där var det en triangel som utgjorde mittpunkten. Man kunde klättra upp i ett rangligt trätorn, men inte jag. Ska jag dö så inte ska det vara i norrland...


Vi som tog 2 nätter i Sundsvall för att vi skulle kunna se nåt av stan med omjnejd, såg bara omnejden...
Vi åt god mat på "Tusen och en natt". Var lite hungrig efter 9 timmar utan...Det var gott med kött och bearnaisesås... och ett glas rött.
I morgon bär det ännu mer norrut.
E4 Haparanda står det på skylten.

1 kommentar:

Monica Hansen sa...

Hotellfrukost är så gott, och äggröran:)