fredag 14 augusti 2009

Syssling, brylling eller vad det heter

Idag var det dags för att förbereda ett besök igen.
Min kusin C kommer med sina döttrar E och M.
Sonen frågar vilka de är, inte för att han inte har träffat dem; men hur är vi släkt?
-Det är dina två sysslingar E och M som kommer med min kusin.
-Har jag alltså sysslingar? sa sonen som knappt har kusiner, stackarn...
-Syssling blir man när föräldrarna är kusiner. Jag är kusin med C som är mamma till E och M. Jag är mamma till dig, sa jag till sonen.
Genast var allt mer spännande än det varit för nån dag sen. Då var det bara tre gäster som skulle komma på besök och som ville gå på stan. Sonen frågade om det var klädaffärer som skulle besökas i stan och var måttligt road.
På andra håll i landet heter det visst brylling. Sonen frågade om det var samma sak som pyssling, men det var det inte....
Vännen T gillade mina garner som färgades igår.
Jag föreslog att vi skulle träffas senare och färga garn ihop.
-Men vad ska vi sticka av det? blev frågan...
-Måste man sticka nåt??? blev svaret...
Jag hittade en tom plastlåda i källaren där jag kunde härbärgera mitt garn i väntan på tid och inspiration, vilket som kommer först....

Jag har nu 5 st andra lika stora eller större lådor fulla med garn.

Men kan man få för nycket? Kan man anse sig vara samlare på garn, lika väl som jag har 95 st tekannor i min samling...Jag har 15 nystan ceris merinoull och lika många i grönt....

1 kommentar:

Anonym sa...

Ännu en gång beundrar jag dina kool-aid färgade garner. Skall få kool-aid fr.A när min väninna kommer i september!!! Då skall de färgas ..... Nu har jag äntligen fått någon att sticka till, sockor, av de dyra garnen som jag köpte i Mariefred. Min amerikanska väninnna och hennes syster tar gärna emot sockor.Bra. Det innebär att man måste färga senare eller skall man vänta till mässan??? Kram T