tisdag 22 mars 2011

Nu blommar det!

Nu har solen och värmen så smått återkommit och det blommar i fönstren. Jag har två orkidéer som blommar för tillfället. Här är en rosa, som nu bara har två blommor. Det har funnits fler, men de har ramlat av.
Sedan är det en svagt gulaktig orkide med fina cerisa inslag, men där är det fyra blommor. Kanske är det för att jag plötsligt efter en massa år kom på att jag hade orkidénäring i skåpet och då började använda den...?
Och sen så är det min gamla trotjänare som stod i den första lägenheten som jag köpte i Göteborg. En påskkaktus eller om det är en novemberkaktus som blommar i påsk. Hur vet man skillnad? Men den blommar i alla fall nu efter en lång tid utan blommor. Kanske beror även det på att den plötsligt fått näring...?
Oavsett av vilken anledning de blommar så blir jag så glad, när jag ser dem.
Att sedan snöhögen på framsidan fått ge vika för vårvärmen och solen gör det inte mindre muntert. Snart den borta och jag hoppas att den håller sig härifrån tills sent i vinter igen.
För att ytterligare öka vårkänslan har jag varit och inhandlat en blus, grön, för ovanlighetens skull...

Den är mer armégrön än den ser ut på bilden. Finns på Kapp-Ahl.
Kanske ska jag ta ut en stol på balkongen och sitta där och njuta en stund i min ensamhet. Kan man ha det bättre?
Nu har jag bara några få centimeter kvar på babykoftan, så i morgon kanske ni kan få se den. På återseende!

Inga kommentarer: