söndag 13 mars 2011

På kurs med T

Ja, vad kan man säga om gårdagskvällens tävling?
Inte var det den bästa låten som vann. Men den mest troliga, då det nästan bara är en massa fjortisar som röstar på Eric för att han är söt, om han nu är det?!
Inte hjälpte det att jag och sonen röstade på The Moniker och Oh my God...
Grannen var inne hos oss och kollade, så sällskapet var trevligt i alla fall. Och sen fanns Ruggugglan bara ett sms bort. Eller rättare sagt 15 sms bort...
Men idag har jag och kära väninnan T varit i Roslags-Näsby, i garnaffären Trassel och lärt oss tvåändsstickning.
Hmm, tålamodsprövande, men det blev bra till slut.
Här är det ett prov som ska stickas och som troligtvis kommer att bli som en äggvärmare.
Man lägger upp med tre färger och sen stickade vi först med två färger och senare en färg men då med krokmaskor.
När man väl fattat galoppen, så var det inte så svårt.
Fröken sa att upplägget var värst, men det klarade jag av. Även det andra fungerade efter lite trixande.
När man sen kom till den sista avmaskningen, så kom jag tydligen på ett bättre sätt än det traditionella för avmaskning, så jag fick lära de andra...
Jag är mycket för att förenkla och varför använda tre stickor, när det är trångt, när det räcker med två...?
Så här blev den lilla provlappen eller äggvärmaren.
Det är stadigare och tjockare än vanlig stickning. Men en bättre förutsättning är nog att man använder Z-tvinnat garn, så det inte trasslar sig så mycket som med S-tvinnat garn och nu tvåtrådigt svenskullgarn.
Av en händelse så råkade jag köpa med mig en massa garnnystan för jag såg en sak på nätet igår, när jag surfade runt. Som tur var, så hade Trassel det garn och mönster som behövdes.
Den garnaffären, Trassel, var väldigt trevlig. De hade dessutom en massa pärlor och t om silverlera, som min moder håller på med...
Jag återkommer med det som jag köpt idag.

Inga kommentarer: