söndag 30 september 2012

Striden är över

Idag skedde det sonen fruktade, inköp av kläder och skor.
Vi tog oss till Skärholmen där sonens älsklingsaffär finns; Stadium.
Ett par skor som kan stå emot väta, en långärmad t-shirt och en hoodtröja. Allt på ett ställe.
Han fick panik, när vi ställde oss för att se modevisning. Tänk om någon såg oss och honom....
Jag gick istället till H&M för inköp av en stickad tröja i petrol.



Jag köpte ett par manchesterjeans också. Men de var inte svarta som jag trodde utan mörkt blå. De satt inte bra heller, så de ska lämnas tillbaka.
Men igår köpte jag denna blusen....



Den är väldigt skön.



Så här ser den färdiga sjalen ut.
Zauberball lace i rosa/svart. Nästan 50 gram. Stickor 3.5 rundsticka 80 cm i bambu.
Lägg upp 3 maskor, sticka 7 varv rätstickning.
Plocka upp 3 maskor på 2 sidor=9 maskor.
Rätstickad kant med 3 maskor i var sida.
Öka innanför 3 maskor på varje varv i var sida.
Öka på vartannat varv på båda sidor om mittmaskan.
Sticka rätstickning så stor du vill ha sjalen.
Volangkant: innanför tre maskor ökas det fortfarande, sticka 2 maskor i varje maska på de andra, tills ökningen i mitten, öka och 2 maskor i varje maska efter ökningen på andra sidan....
Sticka så lång volang du vill ha.
Maska av löst.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Precis sådan sjal har jag letad efter mönster. Är de månne dansk binsjal??? snygg är den verkligen.Kram T

Hugomamma sa...

Nej, det är nåt jag bara stickat. Inget direkt mönster, men du kan väl ta det mönstret jag översatte senast....

Anonym sa...

Den som du översatte visade sig vara lite för bred, mao snibbarna blev inte tillräckligt långa. Har sett några mönster på riktig dansk bindesjal på nätet men dessa är på danska. Som invandrare i Sverige har svårt att förstå danska............Kram T

Lella sa...

Snyggt!
Stackars Hugo, modevisning står inte högt upp på önskelistan i den åldern :D
Kram

Hugomamma sa...

Sticka efter det jag skrev då, då blir det långa snibbar... ;-)

Hugomamma sa...

Ingenting står på hans lista, om han får bestämma....