måndag 19 augusti 2013

Sjal klar





Jag startade sjalen i tisdags förra veckan. Det var tredje starten av samma sjal. En sjal är klar.
Första gången jag satte igång med mönstret var i höstas eller vintras. Entrådigt röd/rosatonat garn. Jag fick inte ihop mönstret, jag läste beskrivningen.
Jag repade upp och la undan allt. I en hylla i bokhyllan, så jag såg det varje dag.
Till slut flyttade jag upp det till mitt rum.
Så i tisdags kände jag för att ta itu med den igen, med samma garn.
Denna gången tittade jag på det ritade mönstret och det gick bättre. Mönstret alltså.
Ny var det garnet som inte fungerade. Det gick av. Det var för lösspunnet.
Repa upp igen och leta fram annat garn.
Mönster: Lotus shawl av Maria Olsson finns på ravelry.com.
Garn: Ella Rae lace merino, 100 % merinoull, 100 g. Samt eftersom det inte räckte till sista varvet och avmaskningen tvåtrådigt ullgarn i petroleum färg 7 g. Totalt 107 g. Ändå var mitt merinogarn lite längre än vad som är angivet i mönstret.
Stickor: 4 rundsticka i bambu 80 cm.
Fin sjal när den äntligen blev färdig, trots annat avslutande garn.
Många små uddar att blocka ut med nålar, så jag har nu beställt blocking wire från Loop i London.

Idag är första dagen efter semestern. Jag planerade att gå hem tidigt, för att orka.
Igår bet jag av en lagning i en tand, så akut tandläkarbesök kl. 14... Hade inte tänkt gå så tidigt, men men. Skönt att ha hel tand igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Passerar kungliga huvudstaden i morgon på väg mot Tallinn, Riga, Vilnius och en sväng ner mot Polen. Vinkar när vi far förbi. /Moster Talli

Anonym sa...

En ny moster verkar du fått! Slant lite på tangenterna här i soffan.