lördag 21 november 2009

Det här med jämlikhet

Det är inte det att jag inte tycker att kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete. Men allt kan inte göras jämlikt.
Ta det här med matlagning; jag är bättre än maken på det, så jag lagar det mesta i matväg i vårt hem.
Då tycker inte jag att det är konstigt att han gör det mesta med bilen. Tvättar, tankar och kanske byter däck...
Nu idag skulle däcken bytas då det var SOL. Inget sketväder som stoppar...
Jag skulle hjälpa maken med detta och fick lossa alla muttrar på alla däcken, så bytte maken däck och drog åt. Sen skulle jag dra åt lite extra efteråt...
Men jag blev så sketen på fingertopparna och naglarna låg i farozonen. Det är inte lätt att få långa snygga naglar när man ska leka bilmekaniker...
Skomakare; bliv vid din läst! säger jag bara.
Jag lagar mat, va?! och maken byter däck! Jämlikt och bra.

När vi bytt däcken skulle vi till tippen med ett lass jord. Jag skulle först bara slänga alla tidningar i återvinningen. Då knäcker ryggen till och jag kan knappt röra mig. Allt bara för jämlikheten!!!!
Hade jag inte dragit muttrar hade jag kanske inte haft ont i ryggen.
Alltså bättre att stå vid spisen och föda barn än att ge sig på manligt territorium, läs byta däck.

Sonen var bjuden på klätterkalas på Karbin i Västberga. Under de två timmar han var där, åkte vi till nya gallerian i Liljeholmen. En massa affärer i tre våningsplan och matställen både här och där.
Åt en jättegod räksallad med handskalade räkor, maken tog äppelpaj med vaniljsås.
Jag hade tänkt fira 11.2 tappade kilon, men kom mig inte riktigt för, utan tog min sallad och smakade bara lite på pajen.

Nu är det det sista på kappan som fixas till. Virkar runt alla kanter och fickorna är klara.
Snart ska det bara till knappar...

3 kommentarer:

Birgitta sa...

Vad duktig du är med kilona! Grattis!

maja sa...

grattis till viktminskningen

Hugomamma sa...

Tack för denna peppning!
Det bästa är att det inte är en uppoffring att äta god mat och ändå gå ner i vikt.
LCHF...