torsdag 1 juli 2010

Hemma igen, med garn

I morse kom vi i land igen efter tre dagar borta.
Vi åkte med båten i måndags eftermiddag, kom fram tisdag förmiddag. Bodde en natt på Tallink Hotell Riga, bilder kommer senare...
I går eftermiddag steg vi ombord igen på båten och var hemma i morse.
Det som är jobbigt med sådana här resor är att man inte sover så bra och att det är trångt på bussar till och ifrån båten.
Men annars var det över förväntan.
Jag visste inte så mycket om Riga, knappt i vilket av baltländerna det ligger i...När jag gick i skolan var det Sovjet, så gammal är jag!
Men jag kan nosa mig till garnaffärer...
I tisdags när vi lagt ifrån oss vårt bagage på hotellrummet, gick vi ut på stan.
Till makens och sonens ohejdade glädje bodde vi nästan granne med centralstationen.
Till min stora glädje hade byggts ett shoppingcenter i anslutning till denna station.
I tre eller fyra våningar fanns det en massa affärer med en massa rea. Men det fanns ingenting i min smak att köpa. Så mycket rea- så lite att köpa. Kändes jättejobbigt...!
Jag har inte samma smak som ett par miljoner letter eller rättare sagt, letterskor...Antingen för mycket tingeltangel, krusiduller eller för lite tyg i plagget....Helt fel, med andra ord. Maken var glad....
Men när vi skulle vidare från shoppingdelen till tågdelen, "råkade" jag gå mot ett visst håll, där maken bara sa; -Jag visste att du skulle hitta en... Då såg jag vad han menade; en garnaffär, bara av en händelse...
Detta garnet köpte jag här; Kashmir/bambu. Väldigt mjukt, men kanske liiite dyrt, jag betalade 6 LTS för tre nystan, ca 28 SEK/st. En LTS är värd ca 14 SEK...just nu i alla fall...
Det var det enda garnet som jag ville ha i den affären. Så här ser den ut...
Här är shoppingcentret/Centralstationen. Ligger mitt i stan.
Det fanns en tygaffär också, som hade billigt ullgarn, Klippans Ullgarn 2-trådigt för 1,5 LTS...Men det var inga roliga färger.
Men det här ullgarnet köpte jag in en affär i Gamla stan, Hobbywool. Ligger på Maza Pils Street 6.
Det är drygt 5 hg för 9,56 LTS, handfärgat 2-trådigt ullgarn.
En lite annorlunda affär, där man kom in i det ena rummet efter det andra, bättre och bättre.
De hade ett helt rum med bara bomull och lingarner, men jag fastnade för ullgarnerna...
Sjuttonhundratalshus, som nu kommer till användning med sina vackra väggar.
Jag sa till dem att gå med på knitmap.com, så andra kan hitta dit. Jag hade ingen aning om att denna affären låg där, när vi gick och flanerade i sommarvärmen.
Fler bilder kommer senare.

1 kommentar:

Efwa - Medea sa...

Jag tror att det var från Hobbywool jag beställde min bok med estländska sjalar i.
Bra om de lägger till sig på knitmap.com ja.