lördag 1 januari 2011

Oh, Ivanhoe

Idag är en dag, när man inte gör så mycket.
Mer än att se på Ivanhoe, som alltid.
Detta är en tradition som jag upprätthåller varje år.
Maken tycker att man ska spela in den och se den vilken dag som helst. Det tycker inte jag.
Det är lite som Kalle Ankas julafton. Man ska se den på den dagen som är bestämd, inte vilken dag som helst. Då skulle man ju kunna dela ut julklappar vilken dag som helst eller dricka champagne vilken dag som helst.
Nej, vissa saker ska bara ske på speciella dagar.
Som att se Ivanhoe och Kalle Ankas julafton.
Man ska även försöka att se backhoppningen från Garmisch Partenkirchen, eller var det nu äger rum. Och helst förstå vilka regler som gäller.
Tacka vet jag när "The Eagle" och Boklöv hoppade på sin tid. Då var det värt att vara vaken för.
Idag har vi ännu inte sett någon hoppning, men väl två klassiska skidlopp.
Och Ivanhoe.
Vi har också skottat oss fram till brevlådan, trots att det varken kommer tidning eller post. Men det kan vara trevligt att komma ut utan att vada i hög snö.
Det har väl kommit 7-8 cm i natt efter att vi var ute och firade in det nya året på gatan.
Och så ska jag idka umgänge med M om en timme eller så.
Kanske stickar jag några varv på sjalen då.
Jag har, samtidigt som skidloppen gått, läst i min bok och stickat på sjalen. Man behöver ju inte stirra oavbrutet på TVn hela tiden. Det är så tjatigt.
Hoppas att er kväll var lika trevlig som vår, igår kväll.
Vi startade med hummer, pilgrimsmusslor, räkröra med löjrom. Oxfilé med hasselbackspotatis, beasås och ugnsbakade tomater. Glassen som dessert, intogs senare i soffan.
Behöver jag säga att jag var proppmätt och hade svårt att somna?
Konstigt nog, sov jag ända tills 9, vilket inte är så vanligt förekommande i mitt fall. Men jag är glad och tacksam!
Jag har dock lovat mig själv att inte ha några nyårslöften, förutom kanske att inte köpa så mycket garn, men allt är ju relativt...
God fortsättning till er alla!

3 kommentarer:

maja sa...

håller med dig om att man inte ska göra vissa saker varje dag utan hålla sig till traditioner. Det där med backhoppningen verkar vara borta, det satt alltid min pappa och jag och kollade på, finnarna har ju varit(är)bra i backhoppning. God fortsättning och hoppas vi ses snart.

maja sa...

Om du kommer hit så ska jag hämta maten från samma ställe som vi hämtade nyårsmaten från :)

Elenor sa...

God fortsättning på 2011! Hoppas det blir ett bra stickochdockskåpspysselår för dej!!
(Ringen fick jag för ett och ett halvt år sedan, inte av Trissa ,en av Min Älskling!)